czwartek, 7 lutego 2019

Rozkminy na temat piramidy



Dzisiaj mam dla Was propozycję ćwiczenia, do którego wykorzystamy obręcze z piramidy. To kolejna zabawka, którą wszyscy mają, ale nie zawsze mają pomysły na jej wykorzystanie w inny sposób niż zakłada to instrukcja. My mamy i tak dosyć niekonwencjonalną "piramidkę", bo jest to "Kichający Słonik Kulfonik" Vtech.




Obręcze nakładamy na trąbę słonia, który wydaje dźwięki. Uczy liczyć oraz kolorów i kształtów. Po  naciśnięciu ogona, obręcze spadają. Melania nie umie oczywiście nakładać obręczy, ale uwielbia piosenki, które śpiewa Słonik. 

Ćwiczenie, które chciałabym zaproponować to ćwiczenie kategoryzacji, połączone z doskonaleniem motoryki małej oraz utrwalaniem kolorów
O tym jak ważny jest rozwój motoryki małej pisałam już wcześniej (możecie znaleźć to tutaj). A czym jest kategoryzacja?

Najprościej mówiąc, kategoryzacja to umiejętność dostrzegania podobieństw i różnic między elementami oraz klasyfikowania ich do różnych zbiorów. Jest to bardzo ważna umiejętność, bez której dziecku bardzo trudno funkcjonować. Do czego potrzebna jest umiejętność kategoryzacji? Przede wszystkim (mówiąc bardzo ogólnie) do uczenia się świata. Dziecko łącząc różne elementy w zbiory uczy się panujących zasad, różnicuje przedmioty, łączy je ze sobą, uczy się norm społecznych i wie jak zachować się w danej sytuacji (na zasadzie podobieństwa z inną), a także wnioskować. Ponadto ćwiczy analizę wzrokową i logiczne myślenie.  W kontekście rozwoju mowy, maluch uczy się zasad gramatyki i poznaje reguły funkcjonujące w języku. 

Od czego zacząć ćwiczenia kategoryzacji? Od dzielenia konkretnych przedmiotów, które łączy jak najmniej cech (wówczas najłatwiej je dostrzec i wykluczyć te, które nie pasują) np. zwierzęta od klocków, autka od kredek itp., stopniowo przechodząc do przedmiotów, które mają wiele wspólnych cech np. krowy od kur, kredki wg kolorów itp..
Dziecko może mieć przed sobą wszystkie elementy i dzielić je np. wrzucając do oddzielnych pojemników, ale łatwiejszą wersją jest podawanie dziecku jednego przedmiotu, który należy wrzucić do odpowiedniego pojemnika. Kiedy maluch dobrze radzi sobie z konkretnymi przedmiotami możemy przejść do kategoryzowania obrazków. 

Czego potrzebujemy do ćwiczenia? Obręczy z piramidy oraz kolorowych tasiemek (w takich kolorach jak obręcze). Opcjonalnie możemy też wykorzystać woreczek/pudełko i opaskę na oczy. 




Przebieg ćwiczenia: przygotowujemy tasiemki (pamiętajcie, aby ich końce lekko opalić lub przycinać rozgrzanymi nożyczkami, żeby się nie strzępiły) oraz układamy je tak, aby dziecku było łatwo je losować. Możemy trzymać je w ręku, schować do woreczka/pudełka i dodatkowo zakryć dziecku oczy (np. opaską). Obręcze rozkładamy przed dzieckiem (ilość zależna od poziomu trudności, który chcemy uzyskać). Zadaniem malucha jest wylosowanie tasiemki oraz dopasowanie jej do odpowiedniej obręczy, a następnie przywiązanie jej. 
(oczywiście to ćwiczenie wykonujemy tylko z tymi dziećmi, które potrafią wiązać) 




Uwaga! Jeśli tasiemki będą miały różne faktury, tak jak u nas na zdjęciu, jest to też świetne ćwiczenie sensoryczne dla małych paluszków.

Melusia oczywiście nie potrafi jeszcze wiązać, więc nie jest to ćwiczenie dla niej, ale dzielnie pomagała mamie w wykonaniu obręczy




a potem miała nimi świetną zabawę.




Wy też koniecznie musicie spróbować!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co zamiast kredek - czyli co jeśli dziecko nie chce rysować?

Mam dla Was kilka pomysłów, co można wybrać zamiast kredek, aby dziecko ćwiczyło te same umiejętności co podczas rysowania. Naszymi faworyta...