Dzisiaj wszędzie serca i serduszka. U nas nie może być inaczej, tym bardziej, że dzieci uwielbiają święta i tematyczne ćwiczenia. Tym razem mam dla Was walentynkową propozycję ćwiczenia na utrwalanie głosek [t], [d], [n] w sylabach i wyrazach. Jak to na walentynkowe wyznania przystało, będzie trochę tajemniczo :) żeby odgadnąć od kogo jest walentynka, trzeba rozszyfrować imię zapisane szyfrem.
Mam dla Was kilka opcji tego ćwiczenia, bo wiadomo, że utrwalanie głosek [t], [d], [n] ćwiczymy z dziećmi w różnym wieku. Wybrałam te głoski, bo akurat na ich utrwalanie zawsze brakuje mi pomocy, a międzyzębowość tych głosek to jakaś plaga wśród moich pacjentów.
Czego potrzebujemy?
Własnoręcznie wykonanych lub kupionych walentynek (dzieci często wolą te kupione, bo są bardziej dorosłe), kolorowych kartek, kleju i flamastrów a opcjonalnie kolorowych naklejek :)
Wykonanie i przebieg ćwiczenia
(wersja 1 - słowa)
Przygotowujemy walentynki wg własnego pomysłu i możliwości. Ja tworzyłam je z Melanią więc są raczej mało kreatywne, ale nie to jest w tym zadaniu najważniejsze :) w środku zapisujemy walentynkowy wierszyk i podpisujemy go szyfrem. Podczas zajęć odczytujemy wierszyk (jeśli uda się zapisać takie, w których będą występowały słowa z utrwalanymi głoskami, możemy je wykorzystać do utrwalania i poprosić, aby dziecko je powtórzyło), a następnie prosimy dziecko, aby odgadło od kogo jest ta walentynka. Żeby zaciekawić dziecko ćwiczeniem, możemy mu wcześniej opowiedzieć o co w tych Walentynkach chodzi i dlaczego nie podpisujemy się na nich :) Oczywiście, aby dziecko miało możliwość odgadnięcia imienia, przygotowujemy też kartę z podpowiedzią.
SZYFR:
0 - N
1 - A
2 - D
3 - M
4 - T
5 - 0
6 - E
7 - K
8 - L
9 - Y
Przykładowe zaszyfrowane imiona
ADAM - 1213
NATALKA - 0141871
TOMEK - 45367
TOLEK - 45867
TYMEK - 48367
TADEK - 41267
TOLA - 4581
ADA - 121
ADELA - 12681
MATYLDA - 3149821
ANTEK - 10467
TEKLA - 46781
ANETA - 10641
NELA - 0681
LENA - 8601
ANKA - 1071
AMANDA - 131021
DANKA - 21071
NATAN - 01410
LEON - 8650
MELANKA - 3681071
EDEK - 6267
EDYTA - 62941
ALAN - 1810
(wersja 2 - słowa)
Zamiast cyfr, możemy użyć kolorowych kartoników.
Potrzebujemy kolorowych kartek, nożyczek i flamastrów
Przygotowujemy kolorowe kartoniki, które po drugiej stronie podpisujemy literami oraz kartę do odszyfrowywania.
Rozkładamy przed dzieckiem kolorowe kartoniki tak, aby nie było widać literek zapisanych po drugiej stronie. Zadaniem dziecka jest zapisanie pod nimi imienia, które powstało z zaszyfrowanej kolorami wiadomości. Aby dziecko mogło sprawdzić, czy dobrze rozszyfrowało imię może odwrócić kartoniki na drugą stronę i sprawdzić, czy powstało na nich to samo imię.
(wersja 3 - sylaby i wyrazy)
Zamiast zaszyfrowania całych imion, szyfrujemy tylko pojedyncze sylaby wg wzoru:
0 - TA
1 - TO
2 - TE
3 - TU
4 - TY
5 -DA
6 - DO
7 - DE
8 - DU
9 - DY
Przykładowe imiona do zaszyfrowania: Tomek, Tymon, Teodozjusz, Tolek, Tola, Tekla, Mateusz, Aneta, Mada, Magdalena, Telimena, Edyta, Adela, Ada, Tadek, Tadeusz, Amanda, Natasza, Antonina, Antosia, Małgorzata, Katarzyna, Aldona, Agata, Anita, Beata, Dorota, Danuta, Dominika, Ida, Jagoda, Jowita, Judyta, Justyna, Klementyna, Marta, Martyna, Renata, Teresa, Tatiana, Tamara, Wanda, Walentyna, Amadeusz, Anastazy, Antoni, Damazy, Damian, Dawid, Dariusz, Denis, Dominik, Oktawian, Teofil, Tytus, Walenty, Waldemar.
(wersja 4 - sylaby i wyrazy)
Zamiast cyferek, w miejscu sylaby, umieszczamy serduszko w kolorze, który odpowiada sylabie. Oczywiście tak jak poprzednio przygotowujemy kartę do odczytywania szyfru.
(wersja 5 - sylaby i wyrazy)
Wersję 4 z lekką modyfikacją możemy wykonywać już z najmłodszymi dziećmi. Ich zadaniem jest wówczas nie rozszyfrowanie sylaby i imienia, a wyszukanie kartonika w tym samym kolorze co serduszko (z rozsypanki) oraz powtórzenie sylaby lub imienia po dorosłym (logopedzie/rodzicu).
Szyfrowanie sprawiło mi sporo radości i okazało się świetnym ćwiczeniem szarych komórek podczas urlopu macierzyńskiego :)
Melancia pozdrawia walentynkowo <3
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz