środa, 30 stycznia 2019

Rozkminy na temat sortera


    Pierwsze ćwiczenie z serii ćwiczeń z sorterem. Mimo panującego przekonania, że sorter to taka nudna zabawka, ale wszyscy muszą ją mieć, to  ja go uwielbiam i mam na niego milion pomysłów. Bardzo często się nim bawimy. W pracy zawodowej, przyznaję się szczerze, rzadko z niego korzystałam, a teraz żałuję, bo potrzebowałabym znacznie mniejszej ilości pomocy do przeprowadzenia świetnych zajęć. Znacie to? 

   Zapewne każdy z Was taki sorter posiada. My mamy dosyć popularny Garnuszek na klocuszek z Fisher Price i kulę z kształtami z Dumel Discovery. Oba lubię na równi, bo oba mają inne zalety. Ta kula z Dumel jest gumowa, ma różne wypustki i jest dodatkowo świetną kulą sensoryczną. Koniecznie muszę kupić jeszcze drewniany sorter, ale może dopiero wtedy, kiedy te nam się znudzą i wykorzystamy w pełni ich możliwości. 

Garnuszek na klocuszek Fisher Price

Kula z kształtami Dumel 


Dzisiaj pokażę Wam ćwiczenie na chwyt pęsetkowy. Co to takiego? Dlaczego jest taki ważny? 
Chwyt pęsetkowy, inaczej zwany chwytem opuszkowym, najprościej mówiąc polega na chwytaniu przedmiotów końcówką palca wskazującego i kciuka. Ten rodzaj chwytu dziecko nabywa między 9. a 12. miesiącem życia, a następnie wciąż go doskonali. Chwyt pęsetkowy jest niezwykle ważny w kontekście rozwoju motoryki małej, ponieważ przekłada się on na umiejętności grafomotoryczne (chociażby na sposób trzymania kredki czy ołówka) oraz ma wpływ na precyzję wykonywania codziennych czynności (np. zapinania guzików, zasuwania suwaka, wyjmowania małych przedmiotów). 


Jak to się ma do rozwoju mowy? 

Istnieją dowody na to, że rozwój motoryki małej ma wpływ na rozwój mowy dziecka, ponieważ znajdujące się w korze mózgowej ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki znajdują się blisko ośrodków odpowiadających za ruchy artykulacyjne i wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem wszystkie opóźnienia w zakresie rozwoju motoryki małej wpływają również na rozwój mowy dziecka. 

Pora przejść do ćwiczenia. 
Czego potrzebujemy? Figur z sortera/sorterów i małych skarpetek dziecka (nasze są wszędzie bo nie trzymają się na stópkach Melusi) lub skrawków materiałów. 


Przebieg ćwiczenia: wkładamy skarpetki/skrawki materiałów do figur z sortera, a następnie pokazujemy dziecku właściwy wzór wyjmowania zawartości figur. Cały czas kontrolujemy, czy dziecko właściwie chwyta. Jeśli ma problem, wspieramy je. Starszym dzieciom możemy wydawać dodatkowe polecenia typu: "Wyjmij to, co znajduje się/jest w gwiazdce/trójkącie/kwadracie itp..." - w ten sposób dodatkowo utrwalamy nazwy kształtów lub "Wyjmij to co jest w niebieskich/czerwonych/żółtych... figurach" - wtedy utrwalamy nazwy kolorów. 



Uwaga! Jeśli użyjemy różnych faktur skarpetek czy skrawków materiałów, wówczas będzie to również świetne ćwiczenie sensoryczne dla małych rączek. 

Miłej zabawy! Gwarantujemy, że się spodoba!  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co zamiast kredek - czyli co jeśli dziecko nie chce rysować?

Mam dla Was kilka pomysłów, co można wybrać zamiast kredek, aby dziecko ćwiczyło te same umiejętności co podczas rysowania. Naszymi faworyta...