To miał być taki post na szybko, prezentujący ćwiczenie słuchu fonematycznego, ale oczywiście lubię utrudniać sobie życie, więc stwierdziłam, że warto trochę go rozbudować i wyjaśnić, co to ten słuch fonematyczny jest.
Definicji słuchu fonematycznego jest bardzo dużo, na pewno każdy logopeda to pojęcie zna, ale wiem, że czyta mnie wiele mam więc dobrze, żebyście wiedziały cóż to takiego jest ten słuch fonematyczny i do czego on jest potrzebny.
Najprościej mówiąc ( naprawdę bardzo upraszczając) słuch fonematyczny to umiejętność różnicowania dźwięków mowy. To co bardzo istotne, to to, że zaburzenie słuchu fonematycznego nie musi wiązać się z zaburzeniem słuchu fizycznego (czyli tego, czy dziecko słyszy/ma niedosłuch), ale właściwie funkcjonujący słuch fizyczny warunkuje rozwijanie się słuchu fonematycznego.
Dlaczego rozwijanie słuchu fonematycznego jest tak ważne? Z czym wiążą się jego zaburzenia?
Słuch fonematyczny i jego właściwy rozwój mają ogromne znaczenie dla nabywania umiejętności językowych dziecka, a w późniejszym wieku nabywania umiejętności czytania i pisania.
Zaburzenia słuchu fonematycznego mogą powodować między innymi:
- trudności w nabywaniu języka - dziecko może mieć trudności z nabywaniem nowych słów, z ich właściwym wypowiadaniem (mogą pojawiać się skrócenia słów, przestawienia głosek w obrębie słowa, przekręcanie słów), używaniem ich w zdaniach, ale także z budowaniem zdań (np. przestawianiem lub pomijaniem słów w wypowiedzi);
- trudności w rozumieniu mowy;
- wady wymowy;
- trudności w pisaniu (w szczególności w pisaniu ze słuchu) - może pojawiać się przestawienie liter, mylenie liter, przestawianie wyrazów w zdaniu, pomijanie cząstek wyrazów, łączenie ze sobą kilku wyrazów i wiele innych);
- trudności w czytaniu - między innymi może przejawiać się to wolniejszym tempem czytania, częstym przekręcaniem wyrazów, problemami w zakresie rozumienia czytanego tekstu;
- trudności z nauką języków obcych;
- kłopoty z nauką czegoś na pamięć.
Analizując konsekwencje zaburzeń rozwoju mowy łatwo zauważyć, że wspieranie rozwoju słuchu fonematycznego jest bardzo ważne. Poniżej przedstawiam Wam ekspresowe ćwiczenie słuchu fonematycznego - szukanie rymów, które nie wymaga dużego nakładu pracy, a dzięki niemu szukanie rymów nie jest nudne.
Czego potrzebujemy: kolorowych kartek, kleju, nożyczek i ilustracji rymujących się słów (ja użyłam ilustracji z "Dźwięków mowy" pod redakcji Alicji Maurer).
Przygotowanie: wycinamy kolorowe skrzydła motyli (ważne, aby skrzydła w tym samym kolorze miały różne kształty i odwrotnie) i przyklejamy na nie ilustracje tak, aby na skrzydłach w tym samym kształcie i o tym samym kolorze były obrazki, których nazwy rymują się.
Przebieg ćwiczenia: ćwiczenie możemy dostosować do możliwości dziecka i jest kilka możliwości w jaki sposób możemy je przeprowadzić.
wersja 1
Rozsypujemy skrzydełka przed dzieckiem, a jego zadaniem jest połączenie wszystkich skrzydełek tak, aby powstały motyle, a następnie razem z nim nazywamy obrazki i tworzymy rymy.
wersja 2
Rozkładamy przed dzieckiem motyle, ale z błędnie dobranymi skrzydełkami. Zadaniem dziecka jest poprawienie błędów oraz nazwanie ilustracji znajdujących się na skrzydłach, a następnie odgadnięcie czy dana para się rymuje.
wersja 3
Dziecko odwraca się do nas plecami lub zakrywamy mu oczy a następnie wypowiadamy parę słów i pytamy czy rymuje się ona. Zadaniem dziecka jest odgadnąć czy para się rymuje. Kiedy maluch udzieli odpowiedzi odwraca się/odkrywamy mu oczy i sprawdza czy miał rację. Jeśli miał rację skrzydła motyla są takie same i powstaje motyl.
Tego typu motyle można wykorzystać też przy ćwiczeniach łączenia pasujących do siebie przedmiotów, utrwalania nazw kolorów, łączenia cieni, kategoryzowania kształtów i kolorów, łączenia obrazków z nazwami zawierającymi takie same głoski, łączenia przeciwieństw, łączenia sylab i do utrwalania wielu innych umiejętności. Zachęcam do testowania :)
A w zasadzie zachęcamy z moim małym pomocnikiem ♥
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz